Annons

Du är här

Niklas Huss, innovationschef på Länsförsäkringar.

Från försäkringar till förebyggande arbete

Publicerad17 november 2017  Text Karin Wandrell

Branschen

Inom en snar framtid kommer försäkringsbolagen inte längre att sälja försäkringar utan istället skapa förutsättningar för ett tryggt och skadefritt liv. Det var i alla fall Niklas Huss budskap på årets Försäkringsbolagsdag. 

Vi befinner oss just nu mitt uppe i en (r)evolution i samhället som kommer att påverka alla samhällsfunktioner. Bara inom tjänstesektorn förutspås hälften av jobben försvinna inom 20 år. Den nya plattformsekonomin med företag som Airbnb och Uber tar bort behovet av kundsupport, till förarlösa fordon behövs inga chaufförer och så vidare.

Niklas Huss, nybliven innovationschef på Länsförsäkringar, eller organisationskirurg som han själv föredrar att kalla sig, var med och digitaliserade Skatteverket som gick från att vara fruktad fiende till omtyckt servicemyndighet.

– När man kombinerar analys och AI, artificiell intelligens, händer det saker. Det går snabbt samtidigt som massor av branscher påverkas. Om vi tittar på värden som tid, kostnad och precision, då är det vi människor som byts ut.

Kräver nya tankegångar

Niklas Huss menar att vi måste börja tänka annorlunda och nytt. Alla företag och organisationer lever i samma omvärld. Det viktiga är att se likheterna, vilka komponenter som måste förändras, bygga upp nya funktioner och omfamna istället för att se hot. Vården har till exempel satt som mål att bli bäst på e-hälsa till 2025.

– Men att byta ut läkare mot läsplatta kommer inte att vara räddningen. Problemet är att man i dag enbart arbetar reaktivt eftersom förebyggande arbete inte ger några pengar. Bara diabetes kostar 4,6 miljarder kronor per år, och de flesta fall är livsstilsrelaterade. Fortsätter vi på samma sätt som nu kommer vi inte ha råd med vården av dessa patienter.

Här menar han att försäkringsbranschen skulle kunna bidra genom att skapa förutsättningar för ett tryggt och skadefritt liv och på så sätt även sänka sina försäkringskostnader. Det han ser framför sig är plattformskooperativ som skapar nya kundrelationer, tjänster och upplevelser med hjälp av modern teknik. Själva innovationsarbetet är en process som pågår utanför organisationens ramar dit olika bolag bjuds in för att delta i pilotprojekt.

– Vi måste minska friktionen genom att bjuda in andra aktörer och inte jobba med befintliga processer. Istället ska vi testa och lära av våra misslyckanden, säger Niklas Huss. Belöning har till exempel visat sig vara effektivt för att ändra beteenden. En app som visar framsteg och ger en belöning för uppnådda mål fungerar.

Utnyttja tekniken rätt

Hur kan då tekniken användas för att stötta kunder i framtiden? Ett exempel är IoT-plattformar, Internet of Things, och fuktmätare. Genom att använda fuktmätare där det i realtid går att se hur en byggnadskonstruktion påverkas vid olika väderförhållanden går det både att upptäcka risker och att förebygga dem i tid.

– Det här är bara ett exempel. Det går att koppla upp många olika typer av enheter för att bli medvetna om hur olika typer av risker påverkar. Det kan handla om allt från pulsmätare till fuktmätare.

Länsförsäkringar har redan genomfört innovationsworkshops, där enda begränsningen var att det inte fick handla om försäkring, och redan första dagen kom det in 724 idéer.

– Dag två hade vi tagit fram 70 affärsmodeller och efter en omröstning beslöt vi att utveckla 14 stycken vidare. Det var allt från good mood-robotar till panikcoach. Vi ska inte vara rädda för att göra nya saker på rätt sätt. Framtiden är här och det är vi alla tillsammans som kan göra samhället bättre.

Försäkringsbolagsdagen

Årets Försäkringsbolagsdag den 15 november fokuserade på framtidens teknik och skador, innovation och framtidsspaning och hur detta påverkar försäkringsbranschen.