Annons

Du är här

Emelie Widman tycker att det är viktigt att möta sina elever även utanför klassrummet. Här i en match vändtia mot Amanda Lagnehamn och Tayson Adzovic.

Elever som syns eldar inte

Publicerad8 november 2017  Text Emelie Molinder

Skola

På Malmaskolan i Kolsva utanför Köping räknas varenda elev. Här ska alla känna sig delaktiga och bekräftade. Högstadieläraren Emelie Widman vet värdet av att bygga goda relationer med sina elever.

Emelie Widman är en av talarna på årets Skolan Brinner-konferens. Till vardags arbetar hon som bild- och engelskalärare på Malmaskolan i Kolsva utanför Köping. Hon är ingen expert på skolbränder, det klargör hon så snart vi slagit oss ned. Och det är inte heller i egenskap av brandexpert som hon ska föreläsa. Emelie brinner för att bygga goda relationer till sina elever. Det är en förutsättning för att kunna bedriva undervisning, menar hon. En kvalificerad gissning är att hennes arbete med att bekräfta sina elever har förebyggt en och annan skolbrand.

– Alla barn behöver känna sig delaktiga och bekräftade. De behöver få uppmärksamhet för det som de gör bra och inte bara för det som inte fungerar.

Emelie Widman är övertygad om att om att hon lägger tid på att bygga relationer till var och en av sina elever kommer hon ha lättare att lära ut det hon vill.

– Det handlar om ömsesidig respekt. Man måste tycka om varandra, det är grunden för att man ska kunna jobba tillsammans. Jag visar mina elever att de är det roligaste och viktigaste personer jag vet. Jag tror att det är jobbigare att vara dum, dryg och arg mot någon man tycker om, säger hon.

Att kunna bjuda på sig själv är en viktig grundsten i relationsbyggandet. Emelie Widman har en yrkespersona men är samtidigt mån om att lära känna sina elever. Och att de lär känna henne som person.

– Jag kan skratta och skoja med dem. Men samtidigt är jag inte en kompis, jag är deras lärare. Jag tror att om man har en god relation från början är det också lättare att vara auktoritär och få respekt när det behövs.

Bra relationer

Även om barnen tar till sig av undervisningen tror Emelie Widman att det kan ha större betydelse att eleverna har bra relationer till sina lärare. Att de får ett sammanhang som de trivs i.

– Det finns elever som inte får höra ett vänligt ord utanför skolan och för dem är det väldigt viktigt att de blir sedda här.

Samtidigt är hon medveten om att vissa elever är svårare att nå än andra. Det kan handla om barn med olika typer av diagnoser. Andra är arga och skeptiskt inställda till skolan för att de har haft dåliga erfarenheter. Många känner sig svikna av vuxenvärlden och lärare ligger inte i topp på listan över deras favoritpersoner. Emelie Widman berättar om en kille med strulig bakgrund som gick på flera olika skolor innan han kom till Malmaskolan.

– Han hade startat bränder på samtliga skolor innan. När jag frågade varför sa han att han inte hade något bättre för sig, säger Emelie.

På Malmaskolan fick han börja i en liten grupp, där det fanns tid och resurser för att möta hans behov. Han hamnade i ett sammanhang där han började lyckas istället för att misslyckas.

– Tidigare hade hans föräldrar fått samtal varje dag om saker som inte fungerade. Här valde vi istället att berätta om och fokusera på det positiva, till exempel att han hade övat engelska i 20 minuter eller lyckats skapa något fint på bildlektionen.

Om killen startat några bränder på Malmaskolan? Svar nej. Överhuvudtaget är Malmaskolan förhållandevis förskonat från skolbränder. Emelie Widman kan bara komma på ett tillfälle under de senaste sju åren. Då fick räddningstjänsten rycka ut när en tjej hållit upp en tändare mot en brandvarnare.

Skapa helhetsbild

Att se varje elev går som en röd tråd genom hela Malmaskolans organisation. Här finns till exempel ett elevvårdsteam som träffas fyra gånger i veckan. Det består bland annat av personal från ungdomsgården, kurator, syokonsulent och rektor. Hit kan lärare vända sig om de är oroliga för någon elev.

– Tillsammans får vi en bild av hela eleven. Genom att ta hjälp av varandra föds det många bra idéer kring hur vi kan hjälpa eleven. På det här sättet kan vi oftast vända problemen i tid, innan det blir allvarligt, säger Emelie Widman.

Malmaskolan är en liten skola. På större skolor kan det vara svårare att ingripa om någon elev får för sig att göra något dumt.

– Jag har aldrig känt att det har varit läskigt eller obehagligt att gå fram till elever. På andra skolor där de står i stora gäng kan jag förstå att man som ensam lärare kan tycka att det är jobbigt att gripa in.

När det kommer till skolbränder tror hon att det till stor del handlar om att barnen triggar varandra att göra saker som man inte ska. I andra fall kan det vara individer som vill väcka uppmärksamhet. I brist på positiv bekräftelse från vuxenvärlden hoppas de på uppmärksamhet från kompisarna.

– Jag tror att det spelar roll om du upplever att du blir sedd. Det är svårare att göra någon som bryr sig om dig besviken, säger Emelie Widman.

Respektera varandra

Sjundeklassarna Tayson Adzovic, Ayah Saleh, Engla Ekman, Amanda Lagnehamn och Tilde Larsson har precis avslutat en intensiv runda vändtia. Vi sätter oss och pratar om vad som gör att man trivs i skolan. Att ha schyssta vänner som tycker om en som den man är tycker alla är viktigt.

– Och att man har positiva och trevliga lärare som Emelie, säger Ayah Saleh. Det är viktigt att man kan lita på en lärare, att man kan berätta vad som helst.

– En bra lärare ser till att man lär sig mycket på lektionerna. Om läraren respekterar eleverna kommer eleverna respektera läraren, säger Tayson Adzovic.

Om man trivs i skolan känner man sig tryggare och låter bli att förstöra saker, resonerar de och tycker att det är ”onödigt”, ”dumt” och ”idiotiskt” att starta bränder i skolan. De tror framför allt att elever som tänder eld gör det på grund av grupptryck.

– De kanske är skoltrötta och vill slippa sina lektioner. Om brandlarmet går får alla gå ut. Då kanske kompisarna tycker att det är en bra grej, säger Ayah Saleh.

– Men sen slutar det kanske ändå med att de får ha undervisningen utomhus istället, säger Tilde Larsson.

Emelie Widmans tips

  • Lägg tid på att bygga bra relationer. Lär dig dina elevers namn och använd dem.
  • Bjud på dig själv, skoja och skratta. Ta inte varje minut så gravallvarligt.
  • Gå runt i klassrummet, prata med eleverna även när de inte behöver din hjälp. Ge dem dig själv varje minut av lektionen.
  • Relationer skapas inte bara i klassrummen. Var där eleverna är, i matsalen eller i uppehållsrummet. Jag spelar gärna kort med mina elever.
  • Tänk på att det är barn du har att göra med. Även om de är arga och ovilliga så vill de samma sak som alla andra, att få bekräftelse och bli sedda.

Nummer 5—2017

BrandSäkert 5 2017 omslag
Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 5—2017.